Cookie preferences
SettingsI accept

Pusblished on: 4 september, 2014

"Het is een oud beestje, dat moet je goed verzorgen"

Als schipper Danny Alderweireld van de Dabricy (1596 ton) wel eens met collega's ervaringen uitwisselt, is de verbazing groot als hij vertelt over de vrijwel probleemloze staat van dienst van zijn trouwe Yanmar 12 cilinder hoofdmotor. De Japanse diesel heeft naar schatting ruim 80.000 draaiuren gemaakt zonder dat ingrijpende reparaties nodig waren.

"Ze staan er versteld van. Ik heb wel eens het advies gehad om de motor te reviseren, maar zolang hij niet te veel olie verbruikt, blijf ik er -even afkloppen- gewoon mee varen". Sinds 2004 bevaart Alderweireld (40) met het motorvrachtschip Dabricysamen met zijn echtgenote Brigitte Verheyen (41) de Nederlandse en Belgische binnenwateren, met uiteenlopende vracht.

Vrije schippers
"In het begin hebben we twee en een half jaar containers gevaren, maar dat beviel toch niet zo. Tegenwoordig pakken we alle bulkvervoer aan, van kolen, zand, grond en grind tot veevoer. Regelmatig krijgen we opdrachten via een bevrachtingskantoor, dat geeft wel wat zekerheid, maar we zijn vrije schippers. Als ik zelf een interessante opdracht kan krijgen, pak ik die".

De Dabricy ontleent haar naam aan de voornamen in de familie: Danny, Brigitte en dochter Cynthia (20). Voor het vernoemen van zoon Lorenzo (12) zoekt Alderweireld nog een oplossing. De scheepsnaam werd al bedacht toen Alderweireld in 1995 samen met zijn vrouw met een Kempenaar begon als binnenschipper. Beiden komen uit schippersfamilies.

Samenvoeging
De huidige Dabricy, met thuishaven Brugge (de familie woont in Sint-Job-in-'t-Goor), is in 2003 ontstaan uit de samenvoeging van twee schepen. Het schip is ruim 81 meter lang en 9,5 meter breed; laadvermogen 1.596 ton. Het achterschip dateert van 1963, en daar stond de van 1992 daterende Yanmar 12LAAM-UTE al in, met zo'n 34.000 draaiuren. De V12 levert een vermogen van 1.030 pk bij 1.850 toeren per minuut.
"Bij de aankoopinspectie in 2003 bleek dat de drijfstanglagers vervangen moesten worden. Sindsdien hoefde er weinig aan te gebeuren. De beunkoeler van Blokland is vervangen omdat die helemaal was dichtgeslibd. Verder zijn de turbo's gereviseerd, de zoetkoelwaterpomp is vernieuwd en de aftercooler schoongemaakt, maar daar heb je het wel mee gehad", vertelt Alderweireld. Dit soort werk liet hij tot zijn volle tevredenheid door Nicoverken Shiprepair in Schiedam uitvoeren, een offici?le Yanmar-servicedealer.

Oud beestje
Het is een oud beestje, dat moet je goed verzorgen. Elke 500 draaiuren, wordt er 100 liter nieuwe smeerol